Archive Pages Design$type=blogging

Türk Eğitimin Miladı Köy Enstitüleri

  Özet Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasından bu yana çeşitli köklü değişimler yapılmış ve bu gelişmeler sürekli tartışılmıştır. Köy Enstitül...

 

Özet

Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasından bu yana çeşitli köklü değişimler yapılmış ve bu gelişmeler sürekli tartışılmıştır. Köy Enstitüleri de bu köklü değişimlerden biri olmuştur. Günümüz de bu konunun tartışılması önemini azaltmamıştır. Aksine ülkenin kendine has olan koşullarından ortaya çıkmıştır. Köy Enstitüleri Türkiye’nin Eğitim ve kalkınma hayatını önemli ölçüde belirlemiştir.

Eğitimimde şüphesiz en önemli faktör öğretmendir. Bu doğrultuda 17 Nisan 1940 tarihinde “köy’e öğretmen yetiştirme ve köylüyü aydınlatma amacı güden Türkiye ye has “Köy Enstitüleri” kurulmuştur. Köy Enstitüleri’ni önemli kılan ise iş içinde eğitim ilkesidir yani hiçbir köylü işinden geri kalmayacak şekilde eğitim verilmesidir. Bir diğer özelliği ise Eğitim veren Öğretmenin bölgeye ayak uydurma ve o bölgeye has eğitim verme şekliyle kaliteli ve özgün bir eğitim kurumu olmuştur.

Anahtar Kelimeler:Eğitim Seferberliği, Köy Enstitüleri, Eğitim

 

Giriş

Türkiye Cumhuriyeti bağımsız bir devlet olarak meydana çıktıktan itibaren (1923) çağdaşlaşma ve kendi ihtiyacını kendi karşılayabilme gibi önemli adımlar atmıştır. 1 Kasın 1928 de Harf İnkılabı ile beraber 24 Kasın 1928 de Millet Mekteplerinin açılması bu doğrultuda ilk adımı Mustafa Kemal Atatürk atmıştır. Atatürk’ün bu adımı 1930 yıllardaki Türk Aristokrat kesiminin köy ve köylüye olan ilgilerinin artmasına vesile olmuştur.

20.yüzyılın ortalarında köydeki yaşamın geliştirilmesi doğrultusunda Dönemin Aydın kesimleri arasında kayda değer tartışmalar ve mülahazalar yaşanmıştır.” Köy’cü” söylemler hatırı sayılır ölçüde büyümeye başlamıştır. Köy Enstitüleri bir anlamda bu tartışmaların ve konuşmaların mahsulü olmuştur. Aslında Köy Enstitüleri’nin kurulmasında ki temel amaç yeni kurulan cumhuriyet devrimlerini halka ilk ağızdan anlatmak ekonomi (tarım) güçlendirmek ve aydın-köylü çatışmasını ortadan kaldırmak olmuştur.[1]

Köy Enstitüleri’nin Kurulması

Köy Enstitüleri’nin hazırlık taslağı 1935 yılında oluşturulmuş, 1937 de il kez denenmiş lakin 1940 yılında bakanlar kurulu kararıyla hayata geçirilmiştir. Köy Enstitüleri’nin temel amacı Türkiye’yi sosyal, kültürel ve ekonomik alanda kalkındırmaktır.[2]

Bir dünya savaşından çıkmış yoksul ve bitkin bir halk köyler de ve kazalarda ki okulların azlığı, şehirli halkın ve köydeki halkın bir türlü anlaşamaması, halkın Atatürk’ün yapmış olduğu devrimleri kavrayamamış olması hatta özellikle köylülerin bu devrimlere karşı çıkmaları bu dönemin ne denli karışık bir dönem olduğunu gözler önüne sermiştir. Durum böyle iken özellikle Köy Enstitüleri’nin kurulmasına ihtiyaç ve zorunluluk duyulmuştur. Köy de yaşan halkın dilinden anlayacak bir aydın kesime ihtiyaç duyulmuş ve çözümü ancak köyün kendi içinden aydın bir kesim oluşturmakla mümkün olabileceği kanısına varılmıştır.[3]

Bizzat kendisi de köyde büyümüş ve köylü bir aileden gelen İsmail Hakkı Tonguç (Dönemin ilköğretim Genel Müdürü) bu sistemin hem fikir babası hem de kurucusu olacaktır. Tonguç’a göre köyler kendi içinden canlandırılmalıdır köylü ‘nün kentlinin yanın da ezilmemesi ancak eğitim ve öğretim ile mümkün olacaktır.[4]Bu konu ilk kez CHP 1935 yılında yapılan Büyük Kurultay’da devlet eliyle başlatılan kalkınma planı içine dahil edilmiştir.

İsmail Hakkı Tonguç eğitim alanında geniş kapsamlı bir araştırma yaparak geçmişte yapılan çalışmaları incelemiş ve bunun üzerine 20 yıllık bir plan taslağı oluşturmuştur. Bu plana göre köyler de 1954 yılına kadar öğretmen, tarım işinde çalışacak teknisyen ve sağlık hizmeti ulaşmadık yer kalmayacaktır. Atatürk’ün köylü milletin efendisidir sözünden yola çıkarak Kurtuluş savaşında önemli faydalar sağlayan köylülere bu hizmetin  ulaştırılması gerekmektedir.Lakin bu planı yürürlüğe koymak kağıt üzerinde yazıldığı gibi kolay olmayacaktır.Çünkü öğretmen bulma sıkıntısı baş göstermiş bu alt yapıyı oluşturmak bir hayli zaman alacaktır.Köylerde okur-yazar bulmak oldukça güç ve nadir bir durumdur.Bu engeli de aşmak üzere İsmail Hakkı Tonguç askerliğini bitirmiş okur-yazar gençlerden bir grup oluşturmuş ve bu gençleri Eskişehir’de 4 aylık bir kursa tabii tutmuştur.il etapta bu kursu tam 84 eğitmen tamamlamış ve bu kursların sayıları giderek artırılmıştır.

Kursları tamamlayan eğitmenler kendi mensubu olduğu köylere giderek eğitim öğretim faaliyetlerinde bulunmuşlardır.Görev tanımları ise ; köy çocuklarının eğitimine üç sene boyunca destek olmak ve köy halkına modern tarım teknikleri bakımından eğitim vermek olmuştur.Ayrıca bu eğitmenler akşam okulları vasıtasıyla da yetişkinlere okuma yazma öğretmekle yükümlü tutulmuştur.

Köy Enstitüleri için alt yapı oluşturulmuş eğitmenler Anadolu’nun dört biryanından eğitim-öğretim çalışmalarına başarılı bir şekilde başlamıştır.Başlatılan bu harekete halktan gelen tepkilerin çoğu olumlu yönde olsa da karşı çıkanların sayısı da azımsanmayacak kadar fazlaydı.Bunların en göze çarpanı Milli Mücadele de bir kahraman haline gelmiş olan Kazım Karabekir’dir.Bu karşıtlığı bariz bir şekilde göstermese de  alttan alta fikirleri doğrultusunda Köy Enstitüleri’ne muhalif tarafların etrafında toplanmasına sebebiyet vermiştir.Kazım Karabekir Harf İnklabı Sırasında da İzmir iktisad kongresinin başkanlığını yaptığını sırada Harf İnkılabı’nı kongrede açıklanması na da karşı çıkmıştır.

17 Nisan 1940 yılında Köy Enstitüleri’nin yasalaşma sürecine gidilmiş meclise sunulan bu teklife hiç ret oyu çıkmamıştır lakin Kazım Karabekir de başta olmak üzere 146 delege oy kullanmamıştır. Bu olay ise Türkiye Cumhuriyeti içinde bir muhalefetin habercisi olmuştur.

Oylama da olmayan millet vekilleri arasında ileride kurulacak olan Demokrat Parti’nin kuruculuğunu da yapacak olan Celal Bayar Adnan Menderes ve Fuat Köprülü gibi isimler vardı. Ayrıca köylerde bulunan büyük toprak ağaları bu uygulamaya da şiddetle karşı çıkmış köylüyü uyandırmasından korkmuşlardır.

Adımı atılan Köy Enstitüleri ilk etapta başarılı olması sonucunda 1937 yılının Haziran ayında çıkarılan “Köy Enstitüleri Eğitmen Kanunu”[5] ile İzmir ve Edirne de eğitmenlik kursları açılmış ve zamanla bu kurslar “Eğitmen Okullarına”  çevrilmiştir.Köy Enstitüleri’ni genel anlamda değerlendirirsek devlet bütçesine en az yük  ile çoğu büyük bir organizasyonun sağlanması diyebiliriz.

Köy Enstitüleri’nde Verilen Dersler

Enstitüler de verilen dersler konularına göre ayrılmış kimi bölgelerde tamamen hepsi uygulanmış kimi bölgeler ise bazı derslerin eğitimi zorunlu tutulmamıştır.

Bu derslerin ana başlıklar halinde verecek olursak :İlk sırada Kültür dersleri Tarih,Türkçe,Coğrafya Yurttaşlık Bilgisi Matematik Fizik Kimya,Sağlık Bilgisi,Beden Eğitimi ve Milli Oyunlar,Resim,Müzik,Sosyoloji vb. gibi kültür dersleri yer almıştır.Ayrı zaman da da Ziraat ile ilgili dersler ve çalışmalar hem teorik hem de pratik yoldan öğretimine gidilmiştir.Teknik dersler de verilmiş nalbantlık,marangozluk,inşaat teknisyenliği (duvarcılık,sıvacılık betonculuk),kızlar için el sanatları , biçki-dikiş gibi zanaatlar da öğretimine önem verilmiştir.

Sonuç

Enstitülerin Kapatılması

Köy Enstitüleri’nin siyasette adının geçmesi ile beraber kız ve erkek çocuklarının aynı çatı altında eğitim görmesi mensubu oldukları dine ayrı olduğuna dair eleştiriler gelmiş ve halk arasında bu eleştiriler bir dedikodu malzemesi olarak kullanılmıştır.Açılamasına da karşı olan büyük toprak sahipleri de bu dedikodudan faydalanmış ve Enstitüler aleyhinde girişimlerde bulunmuşlardır.Sağ-Sol çatışmalarının başladı tarihlere tekabül etmesi üzerine Komünizm ‘i yayıyor düşüncesi de bir hayli kabul görmüştür.Asıl kapatılmasında ki olay da Komünizm yüzünden olmuştur.

Bu tartışmaların ilerlediği bir dönemde ,bir pilotun Hasanoğlan Köy Enstitüsü müzik binasını üzerini ‘orak-çekiç’ simgesine benzetmesiyle Köy Enstitülerinin hali hazırda atılmış olan Komünist düşünceyi yayıyor iddiası kabul görmüştür.[6]Ve bu olayın devamında 1951 yılından itibaren Köy Enstitülerinin kapanış yılı olmuştur.

Dönemin Millet vekillerinden Şevki Mutlugil TBMM kürsüsünden “bizde komünizm var mıdır? Komünizmin ne olduğunu bilen köylü var mıydı ?”diyerek  alenen Köy Enstitülerine iftira atmıştır.Delil olarak ta Hasanoğlan Köy Enstitüsü’nün yukardan çekilmiş fotoğrafını göstermiştir.Burası bir devlet mektebidir herhangi bir yabancı ideolojiye yuva olamaz diyince Demokrat Parti’nin dönemin yandaş medyaları ve diğer etkenler birleşerek Köy Enstitülerinin bütünüyle Köy Okullarına çevrilmesi ile kapatılmasına karar verilmiştir(27 Ocak 1954)[7].

 

 

Bibliyografya

Makaleler

Garip Çağdaş, Köy Enstitülerinin Türkiye’nin Kalkınma Sürecindeki Yeri. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi,2016.

Kitaplar

Eyüboğlu , Sabahattin, Köy Enstitüleri Üzerine, Yeni Gün Haber Ajansı Basım ve Yayıncılık, İstanbul, 1999.

Türkoğlu, Pakize, Tonguç ve Enstitüleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1997.

Raporlar

Karakuş, Aydın,75.Yılında Köy Enstitüleri,Ankara Politikalar Merkezi,2015.

Dergiler

Kapluhan, Erol, Atatürk Dönemi Eğitim Seferberliği ve Köy Enstitüleri”, Marmara Coğrafya Dergisi, Temmuz (2012).

Web Siteleri

ADD,Atatürkçü Düşünce Derneği,”Köy Enstitüleri’nin Kapatılması”.Erişim 15 Mayıs 2020. https://add.org.tr/koy-enstitulerinin-kapatilmasi/

 

 



[1] Fakir Baykurt, Unutulmaz Köy Enstitüleri, Literatür Yayınları, Ankara, 1981, s.47.

[2] Çağdaş Garip, Köy Enstitülerinin Türkiye’nin Kalkınma Sürecindeki Yeri, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü,Yaşamboyu Öğrenme ve Yetişkin Eğitimi Anabilim dalı, (Yüksek Lisans Tezi 2016),s.5.

[3] Sabahattin Eyüboğlu, Köy Enstitüleri Üzerine, Yeni Gün Haber Ajansı Basım ve Yayıncılık, İstanbul, 1999, s.143.

 

[4] Pakize Türkoğlu, Tonguç ve Enstitüleri, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 1997, s.36.

 

[5]Erol Kapluhan, “Atatürk Dönemi Eğitim Seferberliği ve Köy Enstitüleri”, Marmara Coğrafya Dergisi, Temmuz (2012), s 184. 

[6] Atatürkçü Düşünce Derneği (ADD),”Köy Enstitüleri’nin Kapatılması”,(Erişim 15 Mayıs 2020).

[7] Hüseyin Karakuş, 75.Yılında Köy Enstitüleri,( Ankara Politikalar Merkezi,2015),Rapor no:01, s.41.

YORUMLAR

Ad

Amerikan Tarihi Avrupa Tarihi DünyaTarihi Eğitim Eğitim Seferberliği Genel Tarih GuncelDünyaTarihi İlgincTarihiOlaylar İnkılap Tarihi İslam Tarihi Kısa Tarih Notları Köy Enstitüleri KPSS Nedir Osmanlı Sırp Ayaklanmaları Tarih Tarih Konu Anlatım Tarihi Şahsiyetler TarihiOlaylar Türk Tarihi
false
ltr
item
TEMEL TARİH: Türk Eğitimin Miladı Köy Enstitüleri
Türk Eğitimin Miladı Köy Enstitüleri
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhRFteQTYR597ijT3O2uoT4Eh2NdwycaUNd5my9bacFhlX_fX9LgNLS0TcIEJ8girj5ZIH_BGJmqPwXZXN0QshvGVnF1W9q467xnLio5Q-Y16Jykm-nhHqqM7kMYhRKrnRjF77_B4zcmw4/w400-h211/koy-enstitusu-nedir-koy-enstituleri-.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhRFteQTYR597ijT3O2uoT4Eh2NdwycaUNd5my9bacFhlX_fX9LgNLS0TcIEJ8girj5ZIH_BGJmqPwXZXN0QshvGVnF1W9q467xnLio5Q-Y16Jykm-nhHqqM7kMYhRKrnRjF77_B4zcmw4/s72-w400-c-h211/koy-enstitusu-nedir-koy-enstituleri-.jpg
TEMEL TARİH
https://temeltarih.blogspot.com/2021/03/koy-enstituleri-nedir-nasl-kurulmustur.html
https://temeltarih.blogspot.com/
https://temeltarih.blogspot.com/
https://temeltarih.blogspot.com/2021/03/koy-enstituleri-nedir-nasl-kurulmustur.html
true
7403939429627814673
UTF-8
Makale bulunamadı... Hepsini Görüntüle Devamını Oku... Reply Cancel reply Sil By Ana Sayfa Sayfa Yazı Hepsini Görüntüle BENZER YAZILAR Etiketler ARŞİV ARA Aradığın Sayfa bulunamadı tekrar deneyin. ANA SAYFAYA DÖN Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat Ocak February March April May June July August September October November December Ocak Şubat Mart Nisan Mayıs Haziran Temmuz Agustos Eylül Ekim Kasım Aralık just now 1 minute ago $$1$$ dakika önce 1 hour ago $$1$$ saat önce Yesterday $$1$$ gün önce $$1$$ hafta önce 5 hafta önce